
L'OPOSICIÓ ANDALUSA VOL LA DIMISSIÓ DEL DIRECTOR DE LA RTVA 

Salvador Domínguez, fora 
El Canal Sur de televisió ha acon-

seguit ajuntar tots els grups polítics, 
que per primera vegada abandonaren 
en bloc una comissió parlamentària. 
També Canal Sur ha servit perquè per 
primera volta a l'autonomia andalusa 
es posi en marxa la iniciativa legislati-
va popular amb l'únic objectiu de fer 
fora el director general de l'ens públic, 
el polèmic Salvador Domínguez. 

La negativa del responsable del Ca-
nal Sur de fer entrega al 
consell d'administració dels 
comptes de l'ens, ha estat el 
detonant d 'una llarga con-
trovèrsia política que enca-
ra no s'ha acabat. 

Salvador Domínguez, 
emparant-se en l'ambigua 
redacció del reglament del 
consell d'administració de 
la RTVA s'ha oposat reite-
radament a entregar tota la 
documentació que li sol·li-
citaven els consellers. Una 
actitud que fou qualificada 
de «presa de pèl» per l'opo-
sició que després d'infruc-
tuosos intents acabà plan-
tant el director general de 
l'ens i deixant-lo sol davant 
els diputats socialistes. 

En vista d'aquests fets, 
IU-CA s'ha decidit a fer 
servir la iniciativa popular 
amb l'objectiu de recollir 
les 75.000 firmes que són 
necessàries per presentar 
una llei al Parlament anda-
lús demanant la destitució de Salvador 
Domínguez i distintes modificacions en 
la llei de la RTVA. 

Mentrestant, Salvador Domínguez 
continua inflexible i, amb absoluta se-
guretat en si mateix, manifesta que 
compta amb el suport deí seu partit i 
del govern autonòmic: «em consta que 
el PSOE em presta el seu suport. D'al-
tra banda, el consell de govern, és qui 
té la potestat de mantenir-me en el càr-
rec, i és evident que fins ara no s'ha di-
rigit a mi per a manifestar res en con-
tra». 

Domínguez, que ha ocupat, entre al-
tres, els càrrecs de governador civil de 
Cadis i el de director general de Mit-
jans de Comunicació de la Junta d'An-

Quan encara no ha complit 
els cent dies d'emissions, la 

Ràdio Televisió Andalusa 
(RTVA) s'ha convertit en 

l'objecte de la ira de tots els 
grups de l'oposició política i 
de distints sectors socials. 

P. Ochoa/R. Farré 

dalusia, sempre ha realitzat una gestió 
conflictiva. En els dos casos va ser molt 
criticat per diferents sectors, encara 
que sempre abandonà el càrrec per a 
—emparat per l'aparell del PSOE— 
ocupar-ne un altre. En aquest cas, i 
sotto voce, ei govern socialista anda-
lús sempre l 'ha considerat com l'úni-
ca persona capaç de posar en marxa la 
televisió autonòmica en poc més d'un 
any. 

La polèmica sobre els papers de la 
televisió ha quedat més o menys resol-
ta amb un acord firmat entre IU-CA 
i el PSOE, acord pel qual Domínguez 
s 'ha compromès a facilitar tota la do-
cumentació de la RTVA als consellers 
de l'oposició, documentació de la qual 

ja ha fet una primera entrega. Aquest 
acord no ha estat signat, per contra, 
per la resta dels grups polítics: Partit 
Popular, Partit Andalusista i Grup 
Mixt, que consideren inacceptable que 
qualsevol documentació només puga 
ser consultada i mai retirada de les de-
pendències de l'empresa pública. 

La primera entrega de documenta-
ció sobre diversos aspectes de la gestió 
de RTVA confirma l'existència de des-

peses desorbitades, contractes insòlits, 
sous elevats i ocultament de dades. 

El punt de partida de la polèmica, 
que ha desencadenat una autèntica ba-
talla campal entre els directius de 
RTVA i l'oposició, ha estat el cost de 
la festa inaugural del Canal Sur. El di-
rector general de RTVA, Salvador Do-
mínguez, va manifestar en diverses reu-
nions del consell d'administració que 
la festa inaugural del Canal Sur, amb 
un cost, segons les seves dades, de 120 
milions, s'havia finançat pràcticament 
amb publicitat. Ara, amb documents 
a la mà, es pot demostrar que només 
a l'empresa organitzadora Silver Pro 
se li han abonat 106 milions de pesse-
tes, mentre que per publicitat es van in-

Salvador Domínguez, director general de RTVA. 

35 EL TEMPS / 22 MATO 1989 



TRES 1 1 QUATRE 
E L G E I L L 

gressar 42 milions nets. A les despeses 
d'aquesta polèmica festa que va pro-
tagonitzar Julio Iglesias, s 'han de su-
mar altres quantitats que corresponen 
a la contractació d'artistes flamencs, 
il·luminació especial, equips mòbils, 
lloguer d'helicòpters i un llarg etcètera 
d'un capítol de despeses, encara sense 
tancar i que segons l'oposició, supe-
rarà la xifra de 180 milions de pessetes. 

Productors: un negoci rodó 
La contractació de programació 

amb algunes productores ha estat una 
altra de les qüestions que ha fet saltar 
la llebre del que un diari d'àmbit re-
gional ha qualificat en el títol d 'un in-
forme exhaustiu i ben documentat 
d'«Historia de un despilfarro deliran-
te». Dues empreses: Hacia el sur i Ita-
ca Producciones, constituïdes amb ca-
pitals d 'un milió i cent mil pessetes 
respectivament, han aconseguit, per 
exemple, contractes milionaris. La pri-
mera d'aquestes empreses, propietat de 
Gonzalo García Pelayo, ex-soci d'una 
discoteca de l'actual director de Canal 
Sur, Francisco Cervantes, es va inscriu-
re en el Registre Mercantil el 13 d'abril 
de 1988, però ja un mes abans havia 
signat un contracte amb Canal Sur de 
Televisió de més de 45 milions de pes-
setes per una sèrie documental sobre 
Andalusia. Tres mesos després de la 
inscripció en el Registre Mercantil, Ha-
cia el Sur, SA, havia rebut encàrrecs 
per valor de 84.150.050 pessetes. A 
aquestes hem de sumar la producció 
del programa de mitja hora El patio, 
que amb tretze capítols costarà uns 130 
milions de pessetes. L'altra producto-
ra, Itaca, ha contractat un programa 
setmanal de 90 minuts que té un cost 
de 13 milions i mig i consta de 13 capí-
tols. En aquest cas es dóna la circums-
tància que el programa anomenat Adi-
vina quién viene esta noche, un espai 
d'entrevistes que presenten el matrimo-
ni propietari de l'empresa, es grava als 
estudis de RTVA, amb equip tècnic del 
canal autonòmic i es munta i s'edita a 
les instal·lacions de San Juan de Az-
nalfarache. Com a dada comparativa 
per constatar el cost excessiu d'aquest 
programa es pot assenyalar que el pro-
grama de TVE Mas estrellas que en el 
cielo, que presentava i dirigia l'escrip-
tor català Terenci Moix, amb convidats 
de primera línia i costosos decorats, ha 
costat un sis milions de mitjana. 

Molt de soroll i poca 
audiència 

L'elevat cost d'alguns dels progra-
mes que ha comprat Canal Sur, més de 

3.000 milions amb quasi mig centenar 
de productores, contrasta, de manera 
preocupant, amb els índexs d'audièn-
cia. Segons un estudi elaborat per l'em-
presa ECOTEL, en el període comprès 
entre l ' I de maig i el 8 d'abril, les xi-
fres més elevades, xifres més elevades, 
que mai superen el 20 per cent, corres-
ponen a pel·lícules com Quo Vadis, 
Oficial y Caballero o Ben-Hur, men-
tre que T informatiu Teledia, que co-
mença quan acaba l'informatiu de 
TVE, no supera el 8 per cent. El pro-
grama comprat a Itaca, SA, tampoc 
supera el 8 per cent, mentre l'estrella 
de la nit del divendres, un magazine 
que presenta Pepe Navarro aconse-
gueix només un 6 per cent d'audiència, 
malgrat el seu elevat cost, 32 milions 
de pessetes que s'embutxaca la produc-
tora madrilenya, Tesauro, SA, un al-
tra de les beneficiades per l'invent. 

De totes maneres, encara que es con-
firma que la tendència és preocupant, 
aquestes xifres d'audiència correspo-
nen al primer mes de programació i, 
també cal assenyalar que el percentat-
ge d'audiència és encara difícil de va-
lorar tenint en compte que en quasi un 
30 per cent del territori andalús Canal 
Sur encara no es pot veure per qües-
tions tècniques. 

El cost de la improvisació 

Al marge de presumptes irregulari-
tats en contractació, algunes d'elles, 
com hem vist, milionàries, tot açò són 
símptomes més que clars d'actuacions 
d'amiguisme que van aflorant en els 
papers que Salvador Domínguez i el 
seu equip han intentat per tots els mit-
jans ocultar. El problema més greu del 
nou canal autonòmic és l'elevat grau 
d'improvisació que reflecteixen les se-
ves actuacions. El fet que només en llo-
guers de les delegacions provincials es 
paguin mensualment quasi quatre mi-
lions de pessetes per locals que neces-
siten una remodelació que costarà 236 
milions i que tan sols en un cas, la de-
legació de Màlaga, és ja propietat de 
RTVA. La falta de personal qualificat 
en alguns terrenys ha obligat que Ca-
nal Sur contractés els serveis d'altres te-
levisions autonòmiques, com ara TV3, 
la qual, en les últimes setmanes, ha fac-
turat un total de 140 milions només per 
la cessió de drets d'alguns dels seus 
programes. Amb un ritme vertiginós de 
despeses per omplir de contingut —un 
altre tema a part és la qualitat— les sis 
hores diàries de programació del Ca-
nal Sur serà difícil no desbordar l'ac-
tual pressupost de la RTVA calculat en 
dotze mil milions de pessetes. • 

36 EL TEMPS / 22 MATO 1989 


