
TV VRLENCIRNfl 

Canal 9: l'obsessió 
del Molt Honorable 
L'obsessió de Zaplana amb Canal 9 arriba a extrems inusitats. La 
intervenció en el procés informatiu, el 'telefem', la 'neteja' de 
periodistes o el transvasament de recursos a València Te Ve han 
marcat, entre d'altres fets, la gestió popular al capdavant de TW. 

El programa 
Tómbola' ha 

esdevingut un 
dels màxims 
referents del 

'telefem'. Amb 
aquest espai, la 
televisió valen-

ciana ha aconse-
guit, a més de 

ser tan famosa 
com els perso-

natges d'aques-
ta tómbola, que 

els continguts 
frívols i del cor 
hagen esdevin-

gut els prota-
gonistes de 

la graella 
de Canal 9. 

El president de la Generalitat 
Valenciana viu obsessionat 
amb Camil 9 des que va 

guanyar les darreres eleccions au-
tonòmiques. Zaplana i els seus 
correligionaris populars creuen 
que la televisió valenciana ha estat 
- i encara ara- un dels darrers bas-
tions socialistes que han resistit al 
seu control. En aquest sentit, la 
gestió del PP s'ha centrat a elimi-
nar tots els lligams amb l'anterior 
administració socialista, tot sotme-
tent aquest mitjà de comunicació a 
un ferri control. Aquesta obsessió 
malaltissa mostrada pel president 
del Consell ha acabat, però, exage-
rant la politització existent al si de 
Canal 9 i reproduint els mals endè-
mics que la televisió ha patit des 
del seu naixement. La persecució 

als professionals no addictes, 
l'erràtica política de directors ge-
nerals o el distanciament existent 
entre treballadors i directius han 
estat alguns dels fets que demos-
tren aquest capficament. El resultat 
de tot plegat ha ultrapassat els lí-
mits del País Valencià i ha conver-
tit TVV en una de les televisions 
de l'estat que més fa parlar. 

Una de les conseqüències més 
flagrants d'aquesta dèria ha estat 
indefectiblement el rnaccarthisme. 
Tot i les distàncies amb la cacera 
de bruixes nord-americana, els pe-
riodistes que s'han mostrat més 
crítics amb la dominació política 
del PP han sofert les ires dels di-
rectius de la cadena. Aquests treba-
lladors s'han vist traslladats a càr-
recs on la seua tasca no tenia un 

pes específic significatiu dins del 
procés productiu dels informatius. 
Amb els trasllats, els homes de Za-
plana han tractat de netejar el que 
han considerat una redacció de 
gent afí als anteriors inquilins del 
Consell. 

Un exemple aclaridor d'aquesta 
depuració professional l'han patit 
alguns membres del comitè de re-
dacció -crítics amb la direcció de 
l'ens- que de la secció de política 
estatal han estat reubicats al depar-
tament d'esports. En aquesta nova 
destinació no han tingut més remei 
que escriure les cròniques dels 
equips valencians de segona B. 
Una altra demostració colpidora 
d'aquesta cacera dè bruixes ha es-
tat la contractació d'una cinquan-
tena llarga de nous periodistes per-
què substituïren els qui havien de 
ser depurats. Així, els caps de Ca-
nal 9 van aprofitar les vacances 
d'estiu de 1997 per acomiadar una 
vintena de treballadors que els re-
sultaven incòmodes. Poc temps 
després van fitxar, no sense polè-
mica, aquesta cinquantena de pe-
riodistes nous que van constituir el 
gruix fonamental de la redacció 
d'informatius. Amb gent nova 
i, per tant, suposadament més dòcil 
cercaven el control dels noticiaris. 
No obstant això, els nous periodis-
tes no han entrat en el joc que Za-
plana i els seus amics pretenien. 

La depuració de periodistes 
s'inscriu en el procés de polititza-
ció que Canal 9 ha viscut, si fa no 
fa, des de la seua fundació. Però és 
amb Jesús Sànchez Carrascosa, 
qui es va estrenar com a director de 
la televisió en 1996, que aquesta 

24 EL TEMPS 15-6-98 24 1 



NCIR 

pràctica ha estat consolidada i exa-
gerada. La gestió del marit de Ma-
ria Consuelo Reyna, que havia es-
tat coordinador de la campanya 
electoral del president Zaplana 
l'any 1995 i home de confiança al 
seu gabinet de presidència, ha con-
travingut totalment el que el ma-
teix Partit Popular havia denun-
ciat. És a dir, que no es podia fer 
un ús partidista i polític de la tele-
visió, ni es podia donar un tracte 
de favor a empreses afins als go-
vernants. Fet aquest que s'ha repe-
tit amb Carrascosa i Forner. No-
més cal veure l'enrenou parlamen-
tari creat per la petició d'estudiar 
els contractes de la televisió amb 
empreses privades. 

La depuració ha estat un dels re-
sultats de la politització, però no 
pas l'únic. De fet els treballadors 
no han acceptat mai els caps d'in-
formatius, propers al PP. Les dife-
rents votacions que els membres 
de la redacció han fet per valorar 
els seus caps han estat aclaridores 
per explicar la poca connexió que 
hi ha entre els directius i els treba-
lladors. Per posar un exemple, el 
cap d'informatius, Pau Pérez Rico, 
ha estat rebutjat pel seus redactors, 
que fins i tot li han demanat la di-
missió. Tot i això, ha continuat al 
capdavant de les responsabilitats 
que té assignades tot aprofundint 
en la clivella existent entre direc-
tius i subordinats. I és que la re-
dacció no ha acceptat la censura 
i manipulació imposades per la di-
recció per satisfer diàfanament els 
interessos del Molt Honorable. 

Tot plegat, manipulacions, cen-
sures, depuracions que han generat 
un ambient d'insatisfacció en la re-
dacció de Canal 9. Ambient que 
s'ha vist acompanyat d'una pro-
gramació basada en el telefem 
i allunyada de les propostes que el 
PP va presentar per millorar TVV. 
"Existeix -apuntava el programa 
electoral del PP de 1995- una sen-
sació d'insatisfacció que es va in-
crementant amb el pas del temps. 
Són molts els valencians que estan 
convençuts de la necessitat d'un 
canvi profund en els plantejaments 
per aconseguir que [aquesta televi-
sió] sigamés 'nostra'." 

Salvador Giménez 

Censura a la valenciana 
Eduardo Zaplana ha hagut de veure que 
la gestió popular al capdavant de Canal 9 
ha estat una constant cursa de despropò-
sits. Molt especialment, des del nomena-
ment de Sànchez Carrascosa com a di-
rector de la televisió. La polèmica perso-
nalitat del marit de Maria Consuelo Rey-
na ha impregnat la vida diària de Canal 9 
fins convertir-la en una de les cadenes 
amb més renom de l'estat. El telefem, 
l'endeutament galopant o el control total 
dels informatius han estat notes destaca-
des d'una gestió que només va aconse-
guir bona audiència amb el telefem. 

Aquest nefast període de gestió, però, 
van trobar tan sols un contrapunt positiu: 
la creació d'un modèlic estatut professio-
nal de la redacció. Aquest fet feia presa-
giar un canvi de rumb a Canal 9 perquè 
permetia que la redacció participara en la 
presa de decisions de la cadena. Així, es 
va crear un clima d'il·lusió que des-
embocà en la creació del comitè de re-
dacció, òrgan que havia de vigilar el 
compliment de l'estatut. Davant d'aquest 
escenari, el PP va pregonar aquest èxit 
com un compromís amb la pluralitat in-
formativa i democràtica. 

Ben prompte, però, la redacció es va 
desencantar. L'actitud dels càrrecs exe-
cutius de la cadena no es corresponia 
amb aquest suposat esperit de col·labora-
ció. Les pràctiques de manipulació i cen-
sura, l'escàs ús del valencià o l'ús indis-
criminat de publicitat als informatius 
continuaven. En aquest sentit, el comitè 
de redacció, que va elaborar ara fa un any 
un informe en què es feia un seguiment 
dels informatius, va avisar el director de 
la cadena -en aquells moments, Carras-
cosa- que no respectava ni l'estatut de 
redacció ni el d'autonomia. 

Aquesta memòria de seguiment d'in-
formatius -presentada al juny de 1997-
posava de manifest l'ús partidista de la 
televisió pública valenciana en favor del 
Partit Popular i dels interessos econò-
mics de la gent que el va apujar al poder. 
La memòria no va escatimar dures críti-
ques al model televisiu de Sànchez Ca-
rrascosa, qui poc temps després va dimi-
tir de director de Canal 9 per dedicar-se a 
la televisió il·legal València Te Ve, pro-
pietat de la seua muller. 

DAVID VIJUESCAS 

José Forner. Per al director de T W les críti-
ques del comitè de redacció són irrellevants. 

Les denúncies que feia el primer infor-
me són ben eloqüents i posen en dubte la 
qualitat dels informatius de la cadena. 
A més de la voluntat desinformadora que 
ha presidit - i presideix encara ara- el tre-
ball periodístic a Canal 9, el comitè de re-
dacció ha manifestat la flagrant censura 
que s'hi practica habitualment. Això sí, 
censura sempre justificada per ordres su-
periors. Un exemple paradigmàtic ha es-
tat la censura de les notícies que versaven 
sobre Eliseo Quintanilla. TVV no ha in-
format mai que Quintanilla, president de 
la societat pública promotora del Parc 
Temàtic de Benidorm i amic de Zaplana, 
era propietari de terrenys propers als de 
Terra Mítica, la gran obra del president 
de la Generalitat. Els telespectadors de 
Canal 9 tampoc han pogut saber que 
aquests terrenys propietat de Quintanilla 
havien triplicat el seu valor des que es 
projectà el parc temàtic. Tanmateix, tota 
la premsa seriosa del País Valencià se'n 
va fer ressò. 

La tasca del comitè de redacció no s'ha 
aturat en el primer informe. L'actual di-
rector de Canal 9, José Forner ja ha rebut 
una segona memòria. No hi ha grans di-
ferències respecte a la primera. Més 
aviat, el comitè ha detectat les mateixes 
deficiències, això sí, una mica més exa-
gerades. Tot i això, la direcció de Canal 9 
ha restat importància a l'informe i han 
acusat els redactors de donar suport als 
socialistes valencians. S. G. 

EL TEMPS 15-6-98 2 5 1 


