
PORTADA No input signal 

Al País Valencià, l'arribada de la televisió digital terrestre ha significat 
que el panorama comunicatiu es castellanitze al màxim i que els mitjans 
afins al PP gaudesquen d'una majoria encara més absoluta que la dels 
conservadors a les Corts. 

Si un noruec amb nocions de caste-
llà arriba a València i primer de tot 
adquireix liti aparell de televisió, 
en sintonitzar-lo potser creurà que 

el valencià és un idioma tribal, exòtic. 
Si l'escandinau s'assabenta que aquesta 
variant del català és la primera llengua 
d'una de cada dues persones del País 
Valencià, aleshores deduirà que passa 
alguna cosa rara. 

En efecte, quan els quatre canals de la 
Corporació Catalana de Mitjans Audio-
visuals deixen d'emetre per les actuals 
sintonies, n'haurà passada una de ben 
grossa: tan sols un dels 32 que s'hi veu-
ran des d'aleshores serà en valencià. És 
Punt 2, segona emissora de Ràdio Tele-
visió Valenciana (RTW) i popularment 
coneguda, a l'ens públic, amb el nom de 
Guantànamo. És en aquesta emissora, 
farcida de productes de qualitat però 
de baixa promoció, on viuen reclutats 
molts dels treballadors desafectes amb 
el règim que domina TW. La crítica 
al PP, de tota manera, també hi resulta 
impensable. 

Al germà gran de Punt 2, Canal 9, la 
llengua pròpia tan sols ocupa, depenent 
del dia, tres o quatre de cada deu hores; 
ben poc, si pensem que la llei de creació 
de R T W vetlla per l'impuls de l'idio-
ma. I a la resta de cadenes, a la trentena 
restant, el panorama és encara més des-
equilibrat. Algunes van ser adjudicatà-
ries de canals autonòmics de TDT sota 
la condició d'emetre un mínim del 25% 
en valencià, a cada franja horària. Qui 
ho controla? Ningú. Qui crida l'atenció, 
ara que no es compleix aquest requisit? 

6 equival a 17. Les empreses que 
fins ara emetien en analògic per a tot 
l'estat espanyol han passat de sumar sis 
canals a posseir-ne disset. Així, Televi-
sió Espanyola (TVE) disposa, a més de 
la Primera i de la 2, de tres emissores 
més: el Canal 24 Horas, d'informació 
continuada; Teledeporte, íntegrament 
dedicada a l'esport, i Clan TVE, que 

Elogi 
del zàping 
reprograma espais ja emesos, des de 
Cuéntame amb un Franco encara robust 
fins a reportatges estrenats fa més d'un 
decenni. 

D'una altra banda, Antena 3 -és a dir, 
el grup Planeta- en té quatre. A banda 
del que encara emet en analògic, s'hi 
poden veure Antena Neox, que repeteix 
l'esquema de Clan TVE i on podem re-
veure capítols iniciàtics de Schin chan o 
d'Un paso adelante; Antena Nova, que 
se centra en "l'estil de vida i la vida amb 
estil" i, finalment, Ver-T, que combina 

<è 

popi.iL cm t u 

programes de producció pròpia actuals 
amb la redifusió d'alguns altres. 

Telecinco, a mans italianes, en pos-
seeix dos més, a banda del seu canal 
tradicional. Es tracta de Telecinco Sport 
i de Telecinco Estrellas. La graella, ben 
semblant a les anteriors, ja que l'una 
és monotemàtica i l'altra permet d'en-
ganxar-se de nou a Médico de família, 
retornar a la joventut amb Al salir de 
clase o veure actuar l'amo de la com-
petència, Emilio Aragón, a Javierya no 
vive solo. 

Perquè Aragón, juntament amb Me-
diapro i amb més triomfadors televisius 
com ara Andreu Buenafuente o Karlos 
Arguinano, és propietari de La Sex-
ta, que a València també compta amb 
Hogar 10. En aquesta ocasió podem 
observar les dots culinàries d'alguns 
corcursants -sota la batuta d'Ana, la 
germana d'Arguinano-, l'espai Así son 
ellas, o bé Un país de chiste, encara més 
eloqüent. 

Per acabar, el grup Prisa hi té, Cuatro 
a banda, un parell de canals més: 40 
Latino, amb música en castellà les 24 
hores del dia - a l'estil de la radiofònica 
Cadena Dial- i CNN Plus, l'únic canal 
no analògic pel qual podria colar-se, 
algun dia, alguna crítica al PP valencià. 
Fins ara, és conegut per haver estat 
coautor de la defenestració política de 
l'ex-secretari general del PSPV-PSOE, 
Joan Ignasi Pla, juntament amb la resta 
de mitjans del holding. 

Els altres 13. Què queda, més enllà 
d'aquest seguit de programes repetits i 
d'emissions temàtiques? Doncs resten 
tretze canals que el president de la Ge-
neralitat Valenciana, Francesc Camps, 
acarona amb les dues mans i amb els 
ulls vidriosos mentre xiuxiueja, talment 
Gòl·lum a El senyor dels anells, "el meu 
tresor...". És, en bona part, la quota que 
la seua administració podia adjudicar en 
l'àmbit autonòmic i local. 

De cobertura autonòmica tan sols po-

Intereconomia TV i Popular TV, dues de les 
emissores beneficiades per Camps. 



No input signal PORTADA 

dia haver-hi un parell d'agraciats, que 
finalment van ser el grup Vocento i la 
COPE. Els primers fins i tot tenen qua-
tre emissores: Las Provincias TV -so-
bretot amb telenovel·les i pel·lícules-, 
LP Te Va -amb sèries i cinema de dia, 
i informatius a la nit-, Fly Músic -mú-
sica d'arreu del món, excepte en valen-
cià- i Net TV -més sèries, telenovel·les 
i programes de cuina. La segona con-
cessió d'àmbit autonòmic va recaure 
en Popular TV, que difon informatius, 
programes de debat, tertúlies, cinema 
i partits d'handbol, a més, és clar, de 
proclamar el testament. 

A la ciutat de València, fa poc que 
també se sintonitza TMV, la cadena 
local que controla l'Ajuntament. El lo-
gotip, és clar, és de Calatrava: el perfil 
del pont de l'Exposició. Els informa-
tius, només faltaria també, lloen sense 
embuts la tasca de Rita Barberà. Això 
a banda, s'hi destaca la música, els 
magazins locals, els dibuixos animats 
i, fins i tot en hores de més audiència, 
les telenovel·les. En aquest cas, Luna 
salvaje, potser perquè ja és de nit. 
Enlloc com a València, la vida és una 

telenovel·la. 
En l'àmbit provincial, Canal 7 Televa-

lencia té un estil encara més accentuat. 
Hi abunden els debats i les entrevistes, 
també disposen d'informatiu al cap-
vespre, però sens dubte s'hi destaca 
el programa esportiu nocturn de Julio 
Insa, comunicador populista amb llar-
ga trajectòria, que no s'està de lloar 
la feina del PP valencià i de maltrac-
tar l'oposició. Al seu currículum, en 
fosforescent, el dia que va insultar la 
diputada d'Esquerra Unida Glòria Mar-
cos, que va titllar de "gorda, pero no de 
enfermedad, no... jGorda de fartarl". 
Tot, perquè la coalició d'esquerres no 
veia bé un presumpte tracte de favor al 
València CF. 

Però, com a les mascletades, el soroll 
va in crescendo. El Mundo TV controla 
quatre canals més: Veo -cuina, concur-
sos, documentals, més telenovel·les i 
tot de sèries menors-, Set en Veo -en 
col·laboració amb Sony Entertainment 
Television, amb programes d'aquesta 
multinacional- i EM2 (El Mundo 2, 
també adjudicada per Jaume Matas a les 
Illes Balears), ben poc original, ja que 

també inclou espais de cuina i alguns 
altres com ara De todo corazón i Lo que 
callamos las mujeres. 

I, ara sí, la traca final. Dues cadenes 
germanes, Libertad Digital TV i In-
tereconomía TV, competeixen en bel-
licositat contra els socialistes i els naci-
onalistes. L'únic però que Camps podria 
posar a tots dos canals, i ara ja ni això 
li cal, és el tracte reverencial, gairebé de 
súbdits, que els informadors d'ambdues 
cadenes mostren a Eduardo Zaplana. 
És ell qui, malgrat les evidències del 
sumari i del judici posterior, ha man-
tingut viva la flama conspiracionista de 
l'11-M. 

Recórrer la trentena de canals de TDT 
a València acaba esdevenint un elogi al 
zàping. L'arribada de vuit noves emis-
sores, de les quals es preveu que només 
TV3 serà en català, no augura pas un 
futur millor. La rapidesa amb què un 
televident delerós de continguts en va-
lencià va descartant tots els canals digi-
tals mena a una conclusió que, d'alguna 
manera, enllaça amb la del nouvingut 
noruec: no és la llengua pròpia, és una 
llengua tribal. 

La relació del president Camps amb El Mundo sempre ha esta bona. 


