
PORTADA No-Do 2,0 

Avui, als periòdics de tota mena que 
es mouen en l'espai de l'anomenat 
centre-dreta -aquest món equiparable 
al conservadorisme britànic, que és 
el que representa avui el centre-dreta 
espanyol- els afavoreixen molt els 
despropòsits i errors de Zapatero. 

—Heu reconegut que els anys 90, 
amb Felipe Gonzàiez a la presidèn-
cia del govern espanyol, des d'al-
guns mitjans de comunicació, inclòs 
el que dirigíeu, es va fer una cam-
panya contrària al govern que "va 
fregar l'estabilitat de l'estat". La 
situació actual és comparable? 

—No, no és comparable. El proble-
ma que hi havia amb Felipe Gonzàiez 
-de qui ja he dit i escrit que va ser 
el gran home d'estat que hem tingut 
al segle XX, de la mateixa manera 
que Cànovas del Castillo ho va ser al 
XIX- és que després de quaranta anys 
de Franco espantava molt que Gon-
zàiez s'hi poguera estar trenta anys. 
I va haver-hi molta gent - a esquerra, 
dreta i centre- que vam decidir d'im-
pedir una permanència indefinida de 
Gonzàiez al poder. Ja he dit que no 
es va fer una conspiració, però sí una 
operació d'assetjament i destrucció 
com es fa habitualment als països eu-
ropeus. Actualment, qui dubta que hi 
ha una operació d'assetjament contra 
Zapatero, no tan nombrosa com la que 
es va fer contra Felipe Gonzàiez però 
sí considerable, és clar? 

—Internet és el format en què 
els mitjans de comunicació creixen 
més. També els mitjans conserva-
dors -vós sou president d'El Impar-
cial- proliferen, però no tots tenen 
un mínim de professionalitat. S'hi 
publiquen notícies que en un diari 
imprès baurien estat descartades 
com a rumors? 

—Sí, em sembla que el periodis-
me digital encara és a les beceroles. 
Diaris de debò, a internet, hi ha els 
impresos que fan edicions digitals - i , 
per tant, són diaris complets-, hi ha El 
Imparcial, que també és un diari com-
plet -amb algunes mancances-, i n'hi 
ha pocs més; la resta són confiden-
cials, no són pròpiament diaris. Són 
confidencials que donen informació 
sobre economia uns, sobre mitjans de 
comunicació uns altres, etcètera. Amb 
el temps aniran cristal·litzant alguns 

periòdics digitals, al marge dels im-
presos que donen una versió digital, i 
llavors tindrem un panorama més clar. 
Siga com siga, sí que es pot afirmar 
que aquest és el futur. De moment, 
és impossible de modificar aquesta 
expectativa. En el futur, el 70% o el 
80% de l'impacte periodístic quant a 
informació i quant a formació d'opi-
nió i exercici de contrapoder serà a 
internet. Seria absurd de negar-ho. Te-
nia raó McLuhan: som a l'aldea global 
i internet ha convertit els mitjans de 
comunicació en un fragment essencial 
d'aquesta aldea global. 

—Però bona part de la publicitat 
que ha fugit dels mitjans impresos 
no arriba als mitjans digitals, que 
tenen dificultats per a finançar-se. 

—És exactament així. En gran part, 
perquè quan van començar els mitjans 
digitals van posar unes tarifes molt 
baixes perquè s'hi accedira. Ara els 
mitjans digitals tenim molta publicitat, 
però amb unes tarifes tan baixes que 
no permeten de finançar completa-
ment l'esforç que s'hi fa. No serà fàcil 
de canviar això, però és feina nostra. 
Sí que és cert que l'anunciant ara ja 
s'ha adonat de l'impacte que tenen els 
mitjans digitals i la rapidesa d'aquest 
impacte. Jo, que vaig començar amb 
la composició en plom i ara sóc en un 
mitjà digital, em quede bocabadat de 
les possibilitats que té. 

—Els confidencials digitals 
són com els antics mentideros de 
Madrid? 

—Sí... No arriba a ser l'època que 
hi havia molt libel a Espanya, per 
exemple a final del segle XIX, perquè 
el periodisme és cada volta més seriós 
a la nostra nació - la majoria dels peri-
odistes provenen de facultats de cièn-
cies de la informació i no hi cauen-, 
però sí que és cert que no únicament 
es dóna crèdit al rumor sinó que també 
es dóna crèdit a la mentida. Per tant, 
l'expressió dels mentideros de la Villa 
s'acosta bastant a una part -no tots, 
no s'ha de generalitzar- d'aquests 
confidencials de l'actual periodisme 
digital. Però també hi ha un altre pe-
riodisme digital molt seriós, molt ben 
fet, molt actualitzat i responsable, que 
a poc a poc s'anirà imposant. 

Àlex Milian 

Ala llarga història comuna de les 
Balears i el Pais Valencià cal in-
corporar-hi des de l'any 2004 una 
mateixa preferència per una televi-

sió espanyolitzada i escorada a la dreta. 
Bé, no és tant que els ciutadans ho pre-
feriren, sinó que foren dos governants 
del PP que ho decidiren. L'any 2004, 
quan l'executiu espanyol va aprovar el 
pla de televisió digital local i autonò-
mica -primer pas perquè els governs 
autonòmics atorgaren les llicències cor-
responents al seu territori-, Francisco 
Camps i Jaume Matas estaven arrelats i 
ben arrelats al Palau de Benicarló, l'un, 
i al Consolat de Mar, l'altre. De fet, 
eren dues de les potes sobre les quals 
se sostenia aquell invent artificial ano-
menat eix de la prosperitat, una aliança 
que havia d'encimbellar balears, valen-
cians i madrilenys a l'avantguarda del 
món. Agombolats pel suport electoral, 
Francisco Camps i Jaume Matas es van 
creure amb potestat de decidir quina 

26 EL TEMPS B D'OCTUBRE DEL 2010 



PORTADA No-Do 2.0 

\ 

CAT a l'aigua 
El panorama àudio-visual valencià després de la 
implantació de la TDT ha fet un tomb a la dreta, 
acompanyat d'un empobriment de la presència 
del català. Al Principat, en canvi, el català és la 
llengua vehicular de tots els canals adjudicats per 
la Generalitat. La llei de l'àudio-visual estatal obre 
les portes a petits retocs i nous múltiplexs. 

El 

televisió veurien els seus conciutadans 
del 2010 endavant, quan es consolidara 
la migració des de la tecnologia analò-
gica a la digital. I tots dos prengueren la 

decisió en el mateix sentit: una televisió 
més espanyolitzada i copada per grups 
comunicatius fidels i, si podia ser, amb 
seu principal a Madrid. 

El resultat, en el cas del País Valen-
cià, és desolador. A la pobresa medià-
tica d'aquest territori -sense un diari 
que abaste de Pilar de la Foradada a 
Vinaròs, una televisió autonòmica que 
ha renunciat als seus principis funda-
cionals i un panorama radiofònic en 
què el català és ben minoritari-, s'ha 
afegit la colonització irreversible de 
les pantalles dels televisors. En lloc de 
servir per a diversificar els continguts i 
les propostes a l'abast dels televidents, 
l'apagada analògica ha servit per a 
consolidar la colonització mediàtica 
que, sobre territori valencià, havien 
iniciat els grans grups estatals de co-
municació. Les xifres no enganyen: en 
l'adjudicació de canals de TDT feta per 
la Generalitat l'any 2009, el 90% de les 
empreses seleccionades procedien de 
Madrid i eren afins al PP, segons que es 
detalla al llibre L'ecosistema comuni-
catiu valencià (ed. Tirant lo Blanch). 

Així doncs, les dues empreses que es 
van trobar beneficiades en l'adjudica-
ció de les televisions autonòmiques fo-
ren el grup Vocento (editor del conser-
vador Las Provincias) i la COPE, per 
mitjà de l'empresa Televisión Popular 
Mediterràneo, SA, malgrat que aquesta 
última no tenia cap vinculació prèvia 
amb el món àudio-visual valencià. Pel 
camí quedaren projectes com InfoTV, 
una televisió amb vocació de cobrir el 
territori i un equip jove i entusiasta. A 
cadascuna de les empreses afortunades 
els correspongueren quatre canals. 

Al Principat, per contra, només es va 
adjudicar un múltiplex (quatre canals) 
a una empresa privada per emetre a 
tot Catalunya i la guanyadora va ser el 
grup Godó, que emet actualment qua-
tre canals: 8 TV, Barça TV, RAC 105 i 
Estil 9 TV. 

Segons que explica a EL TEMPS 
Josep Miqueló, conseller del CAC 
(Consell Audiovisual de Catalunya), 
això podria canviar en un futur pròxim, 
perquè la llei de l'àudio-visual espa-
nyola, aprovada el mes de maig passat, 
permet de fer canvis en l'actual esce-
nari "fins l 'I de novembre del 2011". 

L'argument de la llei és que els plans 
tècnics d'implantació han dividit el 
territori de les televisions locals per 
comarques històriques sense tenir en 
compte que l'orografia complica les 
fronteres de l'espai radioelèctric, per la 

5 D'OCTUBRE DEL 2010 EL TEMPS 27 



PORTADA No-Do 2,0 

El digital no connecta amb el català 

Una de les víctimes que s'ha cobrat la migració digital al País Valencià ha 
estat el català. Si la llengua pròpia era minoritària en tecnologia analògica, la 
digital ha tingut la facultat de convertir el català en un idioma residual a les 
pantalles de les llars valencianes. Amb les honroses excepcions de televisions 
locals ben arrelades que han sobreviscut al concurs d'adjudicacions (Canal 
Nord, de Morella; Canal 56 Televisió Comarcal, de Vinaròs...), la televisió 
que veuen els valencians - i en veuen molta, 235 hores l'any- és ben castella-
nitzada. Com és evident, cap dels 20 canals de cobertura estatal (dependents 
de TVE, Veo TV, Cuatro, Tele 5 i Antena 3) tenen com a llengua vehicular el 
català. En l'àmbit autonòmic, en l'idioma propi es poden sintonitzar Punt2, 
24/9 i Canal 9 (on l'ús del català és testimonial), a més dels quatre canals de 
la Corporació Catalana, en aquells territoris on la Generalitat no ha imposat 
el tancament dels repetidors propietat d'Acció Cultural. Cal no oblidar que 
va ser amb l'excusa de la migració cap a la tecnologia digital que el govern 
de Francisco Camps va emprendre la croada contra TV3. El panorama en 
televisió local no és gaire millor, perquè l'adjudicació de canals a empreses 
foranes ha tingut com a resultat una oferta més castellanitzada. Un estudi de 
l'Observatori de la Comunicació Media.cat -impulsat pel grup de periodistes 
Ramon Barnils, amb la col·laboració de la fundació ESCACC- ho deixava 
ben patent el març passat. En el moment de la publicació, el 57% dels canals 
locals emetien únicament en espanyol. 

En el cas de Catalunya, en l'àmbit de la televisió local, la situació era 
prou millor. Segons l'estudi de Media.cat, 24 dels 39 canals locals que en el 
moment de la publicació emetien ho feien íntegrament en català, mentre que 
cap canal no ho feia íntegrament en castellà. Josep Miqueló assegura que els 
estudis del CAC confirmen que tots els canals que emeten amb concessió de 
la Generalitat de Catalunya fan servir el català com a llengua vehicular. 

qual cosa pot caldre una reordenació. 
Però aquest argument no impedeix a 
l'estat de decidir que a Catalunya o 
al País Valencià es pot concedir un 
nou múltiplex o un dels seus canals 
(autonòmics o locals) a una o diverses 
empreses privades o públiques -con-
cessió que, de tota manera, s'encarre-
guen d'adjudicar les administracions 
autonòmiques. 

Segons fonts consultades per EL 
TEMPS, Intereconomía ja s'ha inte-
ressat per aconseguir algun dels nous 
canals, sobretot els locals destinats a 
l'àrea metropolitana de Barcelona, que 
es poden tornar a adjudicar. 

Televisió de proximitat? El pano-
rama valencià és igualment desolador 
en el cas de la televisió local. En lloc 
de diversificar més els continguts, 
la proliferació de canals que permet 
l'adopció de la tecnologia digital ha 
fet miques la fràgil estructura de tele-

visió local existent. Petites empreses 
locals que havien emès durant anys 
una programació fortament arrelada a 
l'actualitat local es van quedar sense 
llicència en el concurs d'adjudicació i, 
per tant, sense l'oportunitat d'emetre 
d'aleshores endavant. En el seu lloc, 
la Generalitat va beneficiar grups fo-
rans per copar les divuit demarcacions 
(amb tres llicències privades per a 
cada demarcació més una de pública) 
en què era dividit el País Valencià . 

Intereconomía 
s'ha interessat per 
aconseguir nous 
canals de l'àrea 
metropolitana de 
Barcelona 

L'empresa Intereconomía va obtenir 
cinc llicències (a Alcoi, Elda, Oriola, 
Torrevella, Sagunt i Torrent); Unidad 
Editorial -és a dir, El Mundo-, quatre 
(València, Castelló, Elx i Benidorm); 
Libertad Digital -és a dir, Federi-
co Jiménez Losantos-, quatre (Elx, 
Sagunt, Torrent i Alzira); i Mediamed 
Comunicación Digital -grup esquitxat 
pel cas Gürtel, creat expressament-, 
que és present a 13 de les 14 demar-
cacions. El resultat és que de les 42 
llicències de TDT privada que es van 
adjudicar, només set van anar a parar 
a televisions locals independents amb 
tradició al territori on aspiraven a 
emetre. 

La migració analògica cap a la di-
gital ha tingut com a resultat l'empo-
briment de l'oferta. Molts dels canals 
emeten programes enllaunats, cosa que 
desvirtua el sentit primer que havia de 
tenir la reconfiguració de l'espectre 
televisiu, alhora que viola les especifï-
citats incloses en el plec de condicions. 
En aquests moments, ni Unidad Edito-
rial ni Libertad Digital ni Vocento no 
emeten programació pròpia, mentre 
que Mediamed, que operava a través 
de Canal 7 a través de 13 de les 14 
demarcacions existents, només emet 
a Sagunt. 

Al Principat, segons Josep Miqueló, 
"s'hi van adjudicar 59 programes [tèc-
nicament s'anomena programa cadas-
cun dels quatre canals del múltiplex], 
dels quals només emeten 42: 5 no 
emeten i 12 han demanat l'extinció de 
la concessió o ja la van tomar i no han 
emès mai". Entre els que ho han deixat 
estar hi ha un canal de Vocento (UrBe 
TV), Localia (que pertanyia a PRISA), 
Uniprex (de Planeta) o la televisió 
local de Mataró (que es va unir a la 
municipal). 

De programes locals adjudicats a 
televisions públiques n'hi ha 37, però 
ara per ara només n'emeten setze. Els 
canals que 1' 1 de novembre vinent no 
emeten hauran de tornar la concessió, 
que podrà ser novament adjudicada. 
Entre les que actualment no emeten, 
només la televisió de Reus ha con-
firmat que té previst de començar les 
emissions abans d'aquesta data límit, 
segons Josep Miqueló. 

V. Tena /À. Milian 

28 EL TEMPS B D'OCTUBRE DEL 2010 


