
28 EL TEMPS  16 DE JULIOL DEL 2013

País ValenciàPolítica

E
ra dilluns a la nit i Alberto Fabra 
havia conclòs una altra jornada ma-
ratoniana com a alcalde de Castelló 
de la Plana. En concret, era el 21 de 

febrer del 2011, i el cap de setmana ante-
rior la ciutat havia viscut una manifesta-
ció multitudinària en favor de les emissi-
ons de TV3 al País Valencià, clausurades 
per un Francisco Camps a qui cinc mesos 
després Fabra succeiria de sobte com a 
president de la Generalitat.

Arribat a casa, havent sopat, l’alcalde 
Fabra va encendre el seu ordinador, va 

accedir al seu mur de Facebook i no va 
dubtar a escriure enèrgicament: “Hemos 
visto este fin de semana cómo muchos 
castellonenses reclamaban la libertad de 
poder sintonizar TV3 en Castellón. Pa-
rece mentira  q en el siglo XXI se limite 
la posibilidad d q las personas podamos 
elegir el medio de comunicación q dese-
emos sintonizar. Como esto se produce 
porque Zapatero no concede un multi-
plex a la CV, lo vamos a reclamar en el 
pleno. Vale ya de prohibiciones!!!!!!” 
[sic].

El plenari que va anunciar Fabra no 
sols va celebrar-se finalment, sinó que 
l’Ajuntament de Castelló fou dels pocs 
governats pel PP que van aprovar una 
resolució en favor de les emissions de 
TV3, i de tots ells, el més important.

En canvi, dos anys i mig més tard, 
amb Fabra a la presidència del Consell i 
el PP al capdavant de l’executiu estatal, 
l’arribada de TV3 a les comarques va-
lencianes continua en punt mort. És cert 
que les Corts han aprovat el conveni de 
reciprocitat amb Canal 9 que van signar 
recentment els governs valencià i català, 
però aquest acord depèn de la concessió 
d’un tercer múltiplex al País Valencià, 
una ampliació de l’espai radioelèctric 
que ara mateix no figura entre les princi-
pals preocupacions del ministre d’Indús-
tria, José Manuel Soria.

La impetuosa renúncia a les prohibi-
cions que va proclamar Alberto Fabra 
aquella nit del febrer del 2011 davant de 
l’ordinador ara sembla un excés verbal 
característic de l’època preelectoral que 
es vivia. Perquè, si els castellonencs 
–i els valencians, en general– no poden 
sintonitzar encara la televisió pública 
catalana, és perquè així ho ha volgut ell. 
D’espai per a reconnectar el senyal, la 
Generalitat en tenia des de l’era Camps, 
ja que fa anys que els tres canals de 
RTVV –és a dir, Canal 9, Nou 2 i el 
Nou 24, a més de Canal 9 en alta de-
finició– arriben per duplicat a les llars 
valencianes.

Des de dilluns de la setmana passada, 
però, l’espai per què es podria resin-
tonitzar TV3 és més ampli encara. La 
supressió de Nou 2 –l’antic Punt 2– com 
a conseqüència de les retallades pressu-
postàries ha comportat la fusió del seu 
senyal amb el de l’informatiu Nou 24, 
que és com ara s’anomena aquest canal 
únic que barreja les notícies d’actualitat i 
la reemissió de programes antics.

El vice-president valencià, José Ciscar, 
ja havia anunciat la intenció de reduir els 
canals de televisió a només dos, però la 
data exacta no es va conèixer fins poques 
hores abans que es produïra la mort ofi-
cial de Nou 2, esdevinguda a les 0 hores 
del 6 de juliol del 2013.

A diferència de Canal 9 –amb una gra-
ella basada en les pel·lícules, majoritària-
ment doblades al castellà–, Nou 2 era ín-
tegrament en català, i també a diferència 
d’aquella, la programació destacava per 
la seua qualitat. Els treballadors que la 

RTVV ja només compta dos canals de televisió.
Les penúries econòmiques de l’ens han posat fi a 
Nou 2, el refugi dels espais de més qualitat.
Des que Alberto Fabra va arribar a la Generalitat, 
ara fa tot just dos anys, la petita pantalla tan sols
li ha proporcionat disgustos: el Tribunal Suprem
va anul·lar les concessions de TDT, l’ERO de RTVV 
és als tribunals i, a més, no gosa reconnectar TV3.

Fabra, fos a negre
gva





direcció de RTVV no volia al seu primer 
canal –i més concretament, a la seua ma-
croàrea d’informatius– eren deportats a 
les naus prefabricades que ocupaven els 
terrenys adjacents al centre de producció 
de Burjassot, batejades entre la plantilla 
amb el nom de Guantánamo. 

En realitat, l’única cosa que no dife-
renciava en excés Canal 9 i Nou 2 era el 
seu nivell d’audiència, ínfim en tots dos 
casos: ja hi ha dies en què el primer ca-
nal de RTVV es mou pels volts del 2%, 
una dada irrisòria que s’explica pel baix 
atractiu de les emissions i pel desprestigi 
latent dels seus informatius, que malgrat 
tot mantenen un share molt superior a la 
mitjana de la cadena. L’oberturisme que 
ha volgut imprimir-hi la nova directora 
general, Rosa María Vidal, amb prou fei-
nes si s’hi nota. Si de cas, en les notícies 
relacionades amb el món cultural, que 
anteriorment es confonien amb les de la 
secció de premsa rosa La Revista i ara, 
per contra, sí que fan alguna concessió a 
la cultura en sentit estricte.

Igualment, el canal Sí Ràdio, de fór-
mula musical, ha incorporat cançons en 
català al seu repertori: de cada tres que se 
n’emeten, una és en aquesta llengua, un 
èxit que cal atribuir a Rafael Xambó, so-
ciòleg i músic però, sobretot, membre de 
Compromís al consell d’administració.

Maldecaps. De tots els problemes que 
el món de la televisió genera a Alberto 
Fabra, el més gran té a veure amb l’ERO 
de RTVV, que culminarà a l’agost i dei-
xarà sense feina 1.131 treballadors. Se’n 
salvaran únicament 564, un de cada tres 
que hi havia a començaments del 2013.

Els sis sindicats amb representació al 
comitè d’empresa –CCOO, Intersindical, 

UGT, CSIF, USO i CGT– van recórrer 
en contra al Tribunal Superior de Justícia 
(TSJCV) i la resposta arribarà aviat.

El Tribunal Suprem va confirmar la 
potestat de la sala social del TSJCV 
per a jutjar l’acomiadament massiu de 
treballadors –RTVV havia presentat un 
recurs– i les probabilitats que siga anul·
lat són elevades. El precedent de Te-
lemadrid pesa com una llosa sobre el 
Consell: el Tribunal Superior de Justícia 
de Madrid va considerar improcedents 
les indemnitzacions dels 861 comiats, i 
el govern autonòmic presidit per Igna-
cio González s’ha vist obligat a abonar 
45 dies per cada any treballat –i no els 
20 dies que havia previst– a cadascun 
dels treballadors afectats, cosa que ha 
incrementat la despesa de l’ERO en 25 
milions d’euros. En el cas valencià, l’ab-
sència de negociacions amb la plantilla 
fa pensar que els jutges també el tomba-
ran, potser al setembre o l’octubre.

El vice-president Ciscar ja ha avisat 
que, en aquest cas, la vida de RTVV 
correria perill. D’una banda, és cert que 
una penalització afegida imprevista com-
prometria i molt el futur de la televisió, 
però de l’altra, també ho és que el PP 
difícilment renunciaria a una televisió 
pròpia a escassos mesos d’unes eleccions 
valencianes renyides com mai.

La relació de Ciscar amb la directora 
general de RTVV és molt tensa. En una 
sessió de control de les Corts, Rosa Ma-
ría Vidal no va amagar que, com que es 
tractava d’una empresa pública, les clàu-
sules de confidencialitat –per exemple, 
en el contracte del comentarista de les 
curses de Fórmula 1, Víctor Seara– eren 
nul·les de dret. Aquell episodi, així com 
l’adquisició de tres documentals d’ideo-
logia marcadament conservadora a l’em-
presa Triskel per valor de 200.000 euros 
–dels quals només se’n va emetre un, i el 
preu de mercat dels quals era inferior a 
4.000 euros– durant el pas de José López 
Jaraba per la direcció de l’ens, ha provo-
cat un enrenou important.

Tot plegat no s’acaba ací, però. La 
fosa a negre d’Alberto Fabra inclou tots 
els canals de TDT valencians. Els que va 
assignar Esteban González Pons com a 
conseller el cap d’any del 2005 i que el 
Tribunal Suprem ha tombat en una deci-
sió judicial que qualifica d’“arbitrària” i 
exempta de “pluralisme” aquella adjudi-
cació massiva a les televisions ideològi-
cament més proclius.

Les concessions comarcals de TDT 
–una trentena, esteses de cap acap del 
país– hauran de ser adjudicades de nou 
[vegeu EL TEMPS núm. 1.499], una 
vegada que el procés retorne al moment 
en què la mesa de contractació va ator-
gar-les a les empreses beneficiàries. Ara 
mateix totes emeten de manera provi-
sional, i algunes ni tan sols no ho fan. 
Van aconseguir una concessió per què 
optaven uns altres grups –menys afins al 
PP, però–, es van quedar sense i avui ja 
no existeixen. 

Víctor Maceda

La relació entre el 
vice-president Ciscar 
i la directora general 
de RTVV, Rosa Vidal, 
és molt tensa


