
RTVVPolítica

“B
ueno, vamos”, va dir Alberto 
Fabra al seu vice-president, 
José Ciscar, i tots dos van 
abandonar les Corts. Eren les 

14 hores i 11 minuts del 27 de novembre 
i el País Valencià acabava d’escriure una 
de les pàgines més fosques de la seua 
història: després de la de Grècia, la va-
lenciana era la segona televisió pública 
europea clausurada per un govern.

No feia ni dos minuts que els 49 dipu-
tats del PP havien votat favorablement 
la proposició de llei més funesta a què 
mai havien donat suport: textualment, la 
de “supressió de la prestació dels serveis 
de radiodifusió i televisió d’àmbit au-
tonòmic, de titularitat de la Generalitat, 
com també de dissolució i liquidació de 
Radiotelevisió Valenciana, SAU”.

Després de vora quatre hores de debat, 
en què es va aprovar el decret d’urgència 
acordat pel Consell el 6 de novembre per 
tal de canviar la llei de RTVV, el procedi-
ment de lectura única de la proposició de 
llei en qüestió i, per últim, la proposició 
en si, l’hemicicle va quedar mut. Els di-
putats de l’oposició van girar els escons 
d’esquena de la trona, i els populars, és 
clar, no van gosar aplaudir la llei que 
acabaven de validar. No era una llei per 
a felicitar-se’n.

El president de la Cambra, Juan Coti-
no, va demanar a la diputada socialista 
Pilar Sarrión que isquera a defensar el 
següent punt de l’ordre del dia, però 
ella no ho va poder fer. De sobte, alguns 
dels representants del comitè d’empre-
sa presents a la llotja de convidats –a 
diferència d’uns altres dies, en què els 

van vetar l’accés– van començar a escri-
dassar els membres del PP. “Lladres!”, 
“traïdors!”, “no teniu vergonya!”... I va 
ser llavors que els membres de l’oposició 
van girar els escons, es van posar drets i 
van repetir aquest mateix crit: “No teniu 
vergonya! No teniu vergonya! No teniu 
vergonya!...”.

Fou en aquest moment quan Fabra 
i Ciscar van tocar el dos. Impertèrrits, 
impàvids, incrèduls i impotents per la 
contundència de la resposta conjunta 
–els uixers no van evitar les proclames ni 
van desallotjar els convidats, com és pre-
ceptiu–, els altres diputats populars van 
quedar-se asseguts, immòbils. No van 
escoltar Cotino o no van saber reaccionar 
quan aquest va dir “se suspèn la sessió 
fins a les 16.30 hores”. Glaçats, tots ells 
van mantenir-se aferrats a l’escó fins que 
Alejandro Font de Mora, vice-president 
primer de l’hemicicle, va acostar-se i els 
va preguntar:

—¿Qué hacéis ahí? ¡Venga, salid!
I els prop de 50 diputats del PP, així 

com la resta del govern, van començar 
a desfilar cap a fora. En un dels rogles 
que es va formar, el síndic adjunt dels 
populars i animador professional, Rafael 
Maluenda, mirava d’animar la colla:

—Ellos son tan responsables de que se 
cierre como nosotros.

No debades, el discurs de Fabra i 
Ciscar sempre ha anat en la mateixa di-
recció: acusar l’oposició –i els sindicats, 
per extensió– de no haver volgut pactar 
una eixida negociada a la situació crítica 
que vivia l’ens, i en el cas concret dels 
partits, d’haver-la desprestigiada per les 

seues reiterades referències sobre la ma-
nipulació informativa.

En qualsevol cas, Rafael Maluenda no 
sols tenia retrets per a l’oposició. L’acti-
tud contemporitzadora de Cotino també 
el va treure de polleguera:

—¡Tenemos un presidente que no se 
entera, que no se entera!

Aquells dos minuts i escaig en el plató 
en què per uns moments es va convertir 
l’hemicicle van afectar encara més uns 
diputats que no se’n sabien avenir. Com 
havien pogut decretar la mort de la seua 
ràdio i la seua televisió públiques.

Perquè, en efecte, el PP va usar RTVV 
en benefici propi de manera descarada 
des que va arribar al poder, l’any 1995. 
Sense ella, sense l’ús pervers que n’ha 
fet, és probable que alguna de les majo-
ries absolutes que ha gaudit des del 1999 
no ho hauria estat, d’absoluta. I qui sap 
què hauria passat amb un altre govern, 
segurament multicolor, que com a mínim 
haguera tingut l’oportunitat de posar en 
pràctica un altre model televisiu –més 
inclusiu– o d’haver-ne aturat el deute.

Al capdavall, Canal 9 –morta com a 
Nou– fracassa per l’audiència escassa, 
un 4% que està per sota de la meitat de la 
mitjana de les televisions autonòmiques, 
i per uns números rojos que fan feredat, 
més enllà dels 1.200 milions, generats 
per l’unflament desaforat de la planti-
lla –1.700 treballadors– però, sobretot, 
pels vicis que s’hi havien instal·lat: els 
contractes a preu d’or de professionals i 
productores foranes, les despeses injusti-
ficables a recer dels grans esdeveniments 
que s’han succeït al País Valencià i, de 
bracet d’això, el mos que hi han donat 
trames de corrupció com ara Gürtel.   

La seua defunció, traumàtica i emesa 
en directe divendres passat, entre les 0 
i les 12.19 hores, va arribar precipitada-
ment, tal com Fabra va prendre la me-
sura de clausurar l’ens. Una agonia que 
va iniciar-se el 5 de novembre, en fer-se 
pública la sentència que anul·lava l’ERO 
i que obligava a readmetre més de 900 
treballadors, una decisió que el govern 
valencià considerava inassumible i va 
propiciar la decisió de posar punt final a 
24 anys d’emissions.

28 EL TEMPS  3 DE DESEMBRE DEL 2013

La vaig matar perquè era meua
RTVV, nascuda el 1989 a partir d’una llei del 1984, 
ha mort a les Corts amb els únics vots del PP.
Alberto Fabra i José Ciscar, amb el suport tens de 
la resta del seu grup, van segellar la fi d’una ràdio
i una televisió públiques d’usar i tirar. Qui podria 
ocupar aquest buit? El Consell mira cap a TVE i les 
dues autonòmiques privades, indissimuladament.



3 DE DESEMBRE DEL 2013  EL TEMPS  29

Fou Fabra qui va comunicar-ho la 
vesprada del dia 5 a la directora general 
nomenada pel seu partit, Rosa Vidal, que 
va dimitir ipso facto, contrària com era a 
l’extinció de l’ens i, per tant, a conduir 
RTVV pel corredor de la mort.

Des d’aquell dia, però, la crisi l’han 
gestionada de manera personal el vice-
president, José Ciscar, i la secretària 
autonòmica de Comunicació i filla de la 
diputada del PP Marisol Linares, Paula 
Meseguer, qui curiosament disposava 
d’una oposició doble –ràdio i televisió– a 
RTVV. Quan els periodistes demanaven 
a algun conseller sobre el tancament de 
l’ens, el defensaven públicament amb 
l’argumentari del partit, i en petit comité, 
asseguraven que el tema el portaven de 
manera personal “el vice i Paula”.

De fuites de vot, no n’hi va haver cap, 
encara que van faltar-los-en sis per a 
arredonir els 55 que va obtenir el PP a 
les eleccions del 2011: el del diputat no 
adscrit Rafael Blasco, que va preferir 
absentar-se i no afusellar la televisió que 
ell mateix va contribuir a crear en la seua 
etapa com a conseller de Presidència 
socialista; Rosa María Roca, Angélica 
Such, Sonia Castedo i Luis Díaz Alperi. 
Els tres últims, imputats per corrupció, 
i els dos últims, alcaldessa i ex-alcalde 
d’Alacant, excusats: ella en baixa laboral 
per embaràs de risc, i ell, malalt. L’altre 
vot que els populars van deixar-se pel ca-
mí va ser el de l’ex-alcaldessa d’Ibi (Al-
coià), Mayte Parra, dimitida recentment 
per la possible existència de comptes a 
Suïssa al seu nom. Va votar nul, ja que 
va prémer el botó fora de temps.

Per part de l’oposició, que va reunir 
42 vots en contra, es van absentar els 
socialistes Jorge Alarte i l’alcalde de 
Vila-real (Plana Baixa), José Benlloch. 
Amb tot, hauria calgut que no sols ells 
dos, sinó també els altres sis diputats que 
no van votar amb el PP, hagueren optat 
per la salvació.

Per la via ràpida. Tal com va explicar 
aquest setmanari ara fa dues setmanes, 
Alberto Fabra va afanyar-se a escurçar 
els terminis tant com va poder. No volia 
formalismes laborals a l’hora de fer fora 
els 1.660 treballadors amb què novament 
comptava la plantilla.

Per això, primerament va concedir 
vacances pagades als més de 900 acomi-
adats de manera il·legal, amb la finalitat 
que no hi tornaren, i els va garantir que, 

en cas d’exhaurir-les, disposarien d’un 
permís remunerat indefinit.

En disposar de l’aval de les Corts, no 
es va esperar fins l’endemà per veure la 
llei publicada al Diari Oficial de la Co-
munitat Valenciana (DOCV), sinó que 
va publicar-la telemàticament aquella 
vesprada, igual com havia fet amb el 
decret que alterava la llei de RTVV i amb 
el nomenament dels cinc consellers que 
reemplaçaven Vidal i els altres quatre de 
proposats pel PP, que també van dimitir 
en conèixer el tancament. 

Fou així com, dijous mateix, després 
del ple de sessió de control a les Corts, 

va reunir el seu executiu i va destituir el 
consell d’administració que encara ope-
rava, amb Ernesto Moreno com a efímer 
director general. No va durar en el càrrec 
ni dues setmanes.

Divendres el Consell es reunia a Ibi 
(Alcoià), però Fabra no volia ajornar ni 
una hora més la clausura de l’ens. En va 
nomenar liquidadors Antonio Hervás, 
Carlos Cervantes i Pau Pérez, els quals 
ja havien rebut l’encàrrec de liquidar i 
extingir RTVV, SA, encara pendent.

A les 0 hores de divendres, de fet, Nou 
Ràdio va deixar d’emetre. El tancament 
semblava imminent i el presentador de 

José Manuel Alcañiz, Vicent Mifsud, Salut Alcover i Ignasi Àngel, del comitè d’empresa, escridassen 
els diputats del PP en decretar-se la mort de RTVV. A sota, Fabra i Ciscar, abans de començar el ple.

efe




RTVVPolítica

La taula esportiva, Manolo Montalt, 
n’era conscient. Una vegada va fer-se 
efectiu, va voler acabar el programa –que 
finalitzava a la 1– i va parlar amb peri-
odistes històrics de la secció d’esports, 
com ara Paco Nadal. Però ja només se’ls 
escoltava pel canal que la ràdio tenia re-
servat a la TDT o bé per Internet.

A Nou va començar llavors la resistèn-
cia. En assabentar-se del que havia pas-
sat a la seu de l’emissora i en conèixer 
que el centre de producció de programes 
d’Alacant i la delegació de Castelló 
havien estat clausurades per la policia, 
molts treballadors de l’ens van començar 
a aplegar-s’hi. A la porta la policia no els 
deixava passar, però desenes i desenes 
van fer-ho a través de les finestres.

Com el 6 de novembre, els periodistes 
van prendre el control de la programació 
i, tot sovint sense maquillar, van entrar al 
plató número 3, el d’informatius, per tal 
de conduir un espai especial que –ines-
peradament– va allargar-se 12 hores.

A les 3.05 hores l’empresa va enviar 
un correu electrònic als treballadors per 
comunicar-los que no hi havien d’anar 
mai més, perquè també tenien permís 
retribuït, però com és lògic, qui havia 
d’entrar a les 6 o les 7 no va tenir temps 

de llegir-lo i va dirigir-se cap a Burjassot. 
Qui el va llegir també va decidir-se a 
anar-hi: allò era una olla a pressió. 

Els liquidadors ja havien intentat dues 
vegades tallar les emissions, però sense 
gaire èxit. Els treballadors, atrinxerats a 
l’entrada del control central, la zona més 
sensible de la casa. Calia desendollar dos 
cables, però no els deixaven.

Amàlia Garrigós, una històrica de la 
ràdio –afectada per l’ERO– presentava al 
plató el programa especial i saludava els 
mitjans que se’n feien ressò, com TV3.

Periodistes de Nou dient “País Valen-
cià”, un dels presentadors d’informatius, 
Vicent Juan, saludant Jaume Freixes i 
demanant-li com afectava aquesta me-
sura la “cultura comuna”... Fins i tot 
Leonardo Ramón, conseller preautonò-
mic amb la UCD i després a les files 
d’Unió Valenciana, amb què va ser presi-
dent del consell d’administració de l’ens, 
maleint el tancament. O Jordi Sebastià, 
l’alcalde de Burjassot, de Compromís, 
reclòs al recinte des del primer avís.

Pel plató, al llarg de la nit, van des-
filar quatre dels diputats de la coalició 
–Enric Morera, Mònica Oltra, Mireia 
Mollà i Fran Ferri–, els socialistes Josep 
Moreno, Miguel Soler i Juan Soto, i els 

membres d’EUPV Marga Sanz, Ignacio 
Blanco i Esther López Barceló. La majo-
ria va haver d’accedir-hi per la finestra.

Com la presidenta de l’Associació de 
Víctimes de l’Accident de Metro del 3 
de Juliol, Beatriz Garrote, entrevistada in 
extremis en un acte de justícia històrica, 
però entrant al plató a corre-cuita, fugint 
de la policia. Era la segona televisió 
pública, després de la grega, que anava a 
tancar a tot Europa. Tothom era consci-
ent del moment històric que vivien.

La Generalitat va enviar un tècnic de 
Gata de Gorgos (Marina Alta) per execu-
tar el tancament, però després d’esperar 
tres hores en un camerino, s’hi va negar. 
“Jo me’n vaig i açò no es tanca avui”, 
va dir als micròfons de la televisió. Era 
Paco Signes, Paco Telefunken, com el 
coneixen al seu poble, acompanyat del 
seu nebot, Pepe. Van traslladar-lo amb un 
cotxe de la policia autonòmica i se’n va 
tornar amb el mateix vehicle. Qui el va 
contractar, és un enigma, però Ciscar és 
de Teulada-Moraira, al costat de Gata.

Els liquidadors van anar fins als jutjats 
de Paterna per obtenir una ordre judicial 
que els permetera accedir, que van ob-
tenir amb celeritat, amb l’aquiescència 
del fiscal: o abandonaven el centre de 

30 EL TEMPS  3 DE DESEMBRE DEL 2013

A l’esquerra, dos dels programes de Televisión Popular del Mediterráneo, 
de la COPE, amb sis hores de producció pròpia –monolingüe– de dilluns 
a divendres. Sota aquestes ratlles, EHS.TV, el canal de televenda que 
ocupa l’altra freqüència autonòmica, concedida a Vocento, i dalt, La hora 
de Las Provincias, l’únic espai propi, de 45 minuts.

el
 temps




el
 temps




el
 temps




el
 temps






prats



 i
 camps




3 DE DESEMBRE DEL 2013  EL TEMPS  31

Burjassot ordenadament o els desallotja-
rien amb violència i s’exposarien a penes 
de presó de fins a tres anys. El corredor 
que donava accés al control, ocupat per 
ells des de la 1, es dissoldria així que la 
policia fera acte de presència.

Cap a les 12 hores, mig dia després del 
primer intent de clausura, dos tècnics i 
una trentena de membres dels cossos de 
seguretat de l’estat van entrar a l’edifici, 
i a les 12.19 hores, en directe, moria Nou 
i els treballadors trencaven a plorar.

Què queda ara? Sense RTVV, al País 
Valencià no hi ha cap canal d’abast auto-
nòmic en la llengua pròpia. Encara pitjor, 
els altres dos que arriben de cap a cap del 
territori –de titularitat privada i concedits 
per la Generalitat l’any 2005– no tenen 
producció pròpia pràcticament.

En el primer cas, Televisión Popular 
del Mediterráneo, participat a parts iguals 
per les diòcesis valencianes, la COPE i 
un grup d’empresaris liderats per José 
María Mas Millet, tan sols té programa-
ció pròpia de dilluns a divendres i de les 
19 hores fins a la 1, tota en castellà: han 
fitxat els ex-Canal 9 Julio Tormo i Nacho 
Cotino, i els dos programes estrella són 
la tertúlia política El Faro i l’esportiu Si-
llas Gol. Esporàdicament emeten alguna 
festa o celebració religiosa en directe.

Fonts de Televisión Popular asseguren 
que no tenen previst ampliar la produc-
ció pròpia, tot i que ja tenen experiència 
a retransmetre partits de pilota valencia-
na, per exemple: RTVV els contractava 
la retransmissió, que podien fer gràcies a 
la seua unitat mòbil.

L’altre canal autonòmic, del grup Vo-
cento, emet el canal de televenda EHS.
TV tot el dia, excepte 45 minuts en què 
programen La hora de Las Provincias, 
un debat –també en castellà– presentat 
per Ramón Palomar. Abans, va ser Las 
Provincias TV, el canal estatal de Vocen-
to –La 10– i Metropolitan TV, però van 
abaixar la persiana per poca rendibilitat.

L’altra via oberta pel Consell per a fer 
arribar la llengua és una desconnexió més 
ampla de TVE, com la de Catalunya. És 
l’opció en què més confia el Consell... Si 
és que no reobre la televisió autonòmica 
de la mà d’un altre grup privat, com Uni-
dad Editorial, editora d’El Mundo. Pedro 
J. Ramírez, de fet, va saber abans que 
ningú que Fabra clausuraria RTVV.

Víctor Maceda

El futur d’RTVV 
ja estava escrit

EL TEMPS ha tingut accés a la primera versió de 
l’informe Price Waterhouse Cooper encarregat 
l’any 2010 per RTVV quan José López Jaraba 
n’era director general. A diferència del document 
publicat el 2012, aquest primer informe ja 
especificava com s’havia de fer l’externalització 
de continguts. No debades, s’hi recomana una 
dimensió de la plantilla pràcticament idèntica a la 
que va quedar a la casa després d’acabat l’ERO.  


