CULTURA © HISTORIA | COMUNICACIO

Un segle de premsa a Mallorca:
un mirall dels canvis del pais

Levolucié de la premsa mallorquina al llarg de I'altim segle i escaig ha anat, com per
tot Europa, en paral-lel a I'evolucié del conjunt de la societat. Des de les limitacions
imposades per un index molt alt d’analfabetisme i per una concepci6
propagandistica del periodisme, passant pels severs atacs contra la llibertat i la
pluralitat informatives de les dictadures de Primo de Rivera i Franco, fins a arribar a
la pluralitat més o menys consolidada del present.

Reportatge de Pere Antoni Pons

64 EL TEMPS @ 17 maig 2016



evoluci6 de la premsa mallorquina des
de finals del segle XIX fins a comen-
caments del XXI és un mirall que
reflecteix, com succeeix a tot Europa,
I'evoluci6 del conjunt de la societat. Per aquesta
rao el nou llibre de I'historiador Arnau Company
(Sant Joan, 1964), La premsa a Mallorca en el
segle XX (Documenta Balear), que recull treballs
publicats de manera esparsa entre 1994 i 2010,
té un interes que transcendeix l'estricte camp
periodistic.

L'impuls del canvi de segle

Va ser a les acaballes del segle XIX quan, a pesar
de I'elevat index d’analfabetisme de la poblacié
(un 73% al'any 1900), la premsa diaria mallor-
quina va comencar a prendre impuls. Si bé les
publicacions feien tiratges molt reduits —d'uns
centenars d’exemplars, com a maxim-, el pano-
rama periodistic mallorqui comptava amb un
nombre considerable de capcgaleres, cadascuna
de les quals tenia el seu to, el seu estil i la seva
ideologia. El ventall cobria des del conservado-
risme més o menys catolic, carli i integrista (El
Catdlico Balear, El Diario de Palma), fins al libe-
ralisme de tendéncies més o menys avancades i
republicanes (El Heraldo de Baleares, El Liberal
Palmesano).

Predominaven les publicacions de caire
partidista, concebudes i sufragades amb 1'tinic
objectiu de fer d’altaveu d'una organitzacié
politica. Segons Company, durant aquells anys
van ser molt freqiients les publicacions que
aparegueren només durant un periode electoral
concret i que, per tant, tingueren una raé de ser,
no periodistica, sind propagandistica. Convivint
amb la premsa partidista, hi havia també les pu-
blicacions de caire humoristic i satiric (El Bobo,
de 1884; La Juventut, de 1887; Es Tonto, de 1894),
que pretenien entretenir el lector més que no pas
influir-lo o informar-lo.

També va ser durant aquells anys quan es
fundaren les dues capgaleres deganes de “la
premsa forana” —o local- mallorquina: els
setmanaris Sdller (de 1885, escrit en catala i
castella, i amb 200 exemplars de tiratge) i El Fe-
lanigense (de 1893, en castella i amb un tiratge
de 250 exemplars). Fins aleshores, totes les pu-
blicacions havien tingut el seu centre d’operaci-
ons -i havien posat el focus d’interés— a Palma.
Es significatiu que els dos setmanaris pioners de

PIONER. Miquel dels Sants
Oliver, en una reunié de
feina. Dalt, retrat de Miquel
dels Sants Oliver realitzat per
Ramon Casas.

la premsa local apareguessin en els dos pobles
que, entre el XIX i el XX, visqueren un perfode
més important de desenvolupament social,
politic i economic. Tal com explica Company, la
correspondeéncia entre prosperitat economica,
embranzida de la societat civil i aparicié d'una
premsa propia és un fenomen que també es va
donar —ell cita els estudis de Jaume Guillamet—
a Catalunya.

La preeminéncia del castella en la premsa va
ser total durant el segle XIX i només va veure’s
matisada per l'aparici, ja al tombant de segle,
d’unes quantes revistes de caracter costumista
amb contingut cultural (entre més, La Ignoran-
cia, La Roqueta, Nova Palma) que participaven >

EL TEMPS @ 17 maig 2016

65



CULTURA © HISTORIA | COMUNICACIO

B akon, Babads, 17 do Abril da 1886 Hem. 53

EL CATOLICO

PERIODICO BISEMANAL
Con aprobacion de la Autoridad ecleslastica rorreo de Filipi

Secclon Religlosa

Cérte de Maria

- del projecte de la Renaixenca de recuperar el
catala com a llengua escrita.

Diaris moderns, problemes amb
I’Església, illencs a Barcelona

Entremig del cafarnaiim de capcaleres amateurs,
partidistes i conjunturals, a finals del XIX també
es fundaren els dos diaris que, segons Company,
implantaren el periodisme modern —és a dir,
informatiu- a les illes Balears. La Almudaina,
fundat el 1887, dirigit per Miquel dels Sants Oli-
ver, tenia un tiratge de 1.000 exemplars i aparei-
xia el matf, mentre que La Ultima Hora, fundat
per Josep Tous i Ferrer el 1893, tenia un tiratge
de 900 exemplars i apareixia a la tarda vespre.
Tant I'un com laltre, aixi com la majoria de les
altres publicacions, tenien quatre o sis pagines, i
presentaven un disseny poc cuidat. Tous i Ferrer,
que era un empresari innovador i ambicids, va
ser el primer a fer que el seu diari fos pregonat
pels carrers de Palma.

Un fet que cal tenir a compte és que, per culpa
de les limitacions en els transports i les comuni-
cacions, aleshores gairebé no arribava premsa de
Barcelona i Madrid a les Balears. Aix0 propiciava
que el protagonisme de les capcaleres illenques
fos indiscutit. També cal dir que, tot i que no eren
tan explicitament partidistes com molts dels seus
competidors, La Almudaina i La Ultima Hora
van donar suport, sobretot, als dos partits dinas-
tics espanyols, i van ser “vehicles —argumenta
Company- de la castellanitzacié del pais”

Tanta profusié periodistica no va trigar a posar
nerviosa la jerarquia eclesiastica, a Mallorca
igual que arreu del continent. L'any 1890 el papa

DEPENDIENTE

PREMSA PARTIDISTA. A finals del segle XIX,

HE HALD u DE B ALEAHES la premsa illenca era molt partidista. £/ Catdlico

era una capcalera tradicionalista i El Heraldo de
Baleares propugnava el liberalisme. A sota, E/
Felanigense. Fundat el 1893, va ser, juntament
amb el setmanari Sdller, la primera publicacié
de premsa local mallorquina.

Lle6 XIII va proclamar una enciclica advertint

els fidels cristians que “la mala premsa” —en
contraposicié a “la bona premsa’; que era la
catolica i tradicionalista— era un instrument que
usaven els enemics de la religié per combatre-la.
Conscients de la importancia dels periodics per
arribar a la gent, Company apunta que “durant el
periode de la Restauracié borbonica I'Església va
tenir sempre algun diari” Una de les publicacions
destacades de I'església mallorquina va ser El An-
cora, on va comencar a despuntar com a inflamat
polemista mossén Antoni Maria Alcover.

Un altre aspecte destacat del periodisme
illenc del primer ter¢ de segle XX és la presen-
cia de moltissims periodistes mallorquins en
capcaleres establertes a Barcelona. El cas més
paradigmatic va ser el de Miquel dels Sants
Oliver, que va passar de dirigir La Almudaina
a ser el director de Diario de Barcelona (1904-
1906), primer, i de La Vanguardia (1906-1920),
després. Altres mallorquins que feren carrera
a Barcelona van ser Josep Palou i Gari (que va
dirigir El Noticiero Universal i va ser un dels
membres fundadors de 'Associacié de Premsa
de Barcelona), Marius Verdaguer, Joan Estelrich,
Miquel Ferra i Llorenc Riber.

El contratemps de Primo de Rivera i
I'esplendor durant la Republica

El desenvolupament de la premsa mallorquina,
paral-lel a un considerable augment de 'alfabe-

e ————— T AR T T PSR Y
Afio XXX VI Noumero 2031 a Falanitx 20 Septiombre de 1920 .
Eresio de ants noOmEro ¥ Hedacviza ¥ Adivimstracibe
DIEZ CENTIMOS Calis_Mayor, nimans 31 - Falanile

iﬂﬁl@?ﬁ%

SEMANARIO DF INTEROSES LOCALES ¥ MATERIALES

@Iﬁ
/si
NUMERO EXTRAORD!NARIO - _ =

publicedo ron motive de lo salemnd entruds &n nuesire Perroquie del nusve Restor

Rvno. DON A ""‘:'\... J. MORA Y ALGOYER :

| EAHDRABONAL
puomhmk o dviaa
&nwmm»inbeunb - mm

unl-mn Mih}w D-I.! e

66

EL TEMPS @ 17 maig 2016



titzacid —entre el 1900 i el 1920, I'anafabetisme va
baixar del 77% al 57% a les Balears—, va viure un
greu contratemps amb el cop militar de Primo de
Rivera (1923), que va instaurar la censura previa i
va promulgar nombroses lleis contra la pluralitat
ila llibertat informatives. Amb tot, la majoria de
capgaleres illenques acolliren amb complaenca
l'arribada del dictador al poder, una complaenca
que, en alguns casos i amb el pas dels anys, va
anar adoptant —segons Company- unes actituds
“moderadament critiques”.

La capgalera que més contraria va mostrar-se
al regim de Primo de Rivera va ser El Dia, fundat
per Joan March i Ordinas, aleshores abanderat
de la ideologia liberal i autoproclamat enemic
del caciquisme. El diari va néixer el 31 de maig
del 1921, el seu primer director va ser Joan
Estelrich i, inicialment, va publicar “articles de
liberals, de republicans i de socialistes com Josep
Pla, Marcel-li Domingo, Indalecio Prieto i Luis
Araquistain” A diferéncia dels altres tres diaris
mallorquins de I'¢poca, La Almudaina, La Ulti-
ma Hora i el Correo de Mallorca, que hi donaren
suport, El Dia s’hi va mostrar tan critic com la
censura (i l'autocensura dels col-laboradors) ho
va permetre. Més enlla dels problemes amb el
poder, Company explica que “l'aparicié d'El Dia
va suposar una renovacio del periodisme ma-
llorqui, tant en materia de continguts com en la
seva qualitat formal” La modernitzaci6 tematica
i de disseny va donar-li resultats: el 1927 tenia un
tiratge de 10.000 exemplars i ja havia superat en
difusid els seus rivals.

Amb la proclamaci6 de la Repuiblica i la recu-
peracié6 de la llibertat de premsa, va produir-se
una eclosio de publicacions politiques, sobretot
comunistes i anarquistes. A Séller, un municipi
de poc més de 5.000 habitants que ja comp-
tava amb I'historic Sdller i també amb La voz
de Soller, va apareixer-hi Unidn y Cultura, una
publicaci6 dedicada a conscienciar i il-lustrar les
classes treballadores. Un altre fet important de
I'epoca de la Reptblica va ser el pas endavant del
catala com a llengua escrita. Significativament,
el també historic El Felanigense va passar, en
aquells anys, a dir-se El Felanitxer i a estar escrit
integrament en catala. També resulta destacable
que fos a Mallorca durant el temps de la Republi-
ca on aparegués el primer diari en angleés de tot
l'estat. El The Daily Palma Post va durar entre el
19 de marg del 1932 i el gener del 1934

CAPCALERES. Redaccié de La Almudaina el 1900: A. Noguera,

R. Ballester, J. Amengual, M. S. Oliver, F. Escalas, G. Alomar, P. Payro,

J. Muntaner, N. Fuentes, G. Carbonell, H. Ferrer (Arxiu S. A. L.).

A sota, la portada de La Almudaina, el primer setmanari modern de
les illes Balears, i La Roqueta, setmanari ll-lustrat en catala de caracter
costumista i amb contingut cultural (1887-1902) i La Nostra Terra,
revista mensual que va defensar I'autonomisme.

waRAR WALLOAGUL

La Roqueta

LANOSTRA
TERRA

MALLORCA
ANY 1

o

VA SER A LES ACABALLES DEL SEGLE
XIX QUAN, A PESAR DE I’ELEVAT INDEX
D’ANALFABETISME DE LA POBLACIO, LA

> PREMSA VA COMENCAR A PRENDRE IMPULS

EL TEMPS @ 17 maig 2016

67



CULTURA © HISTORIA | COMUNICACIO

UN FET IMPORTANT DE EPOCA REPUBLICANA
VA SER EL PAS ENDAVANT DEL CATALA COM A

LLENGUA ESCRITA

T -

En l'esfera de la cultura, la revista mensual
La Nostra Terra (1928-1936) va jugar un paper
de primer ordre. Tot i que els seus continguts
no fossin explicitament politics, va assumir els
postulats de 'autonomisme i es va emmirallar
en Catalunya, sobretot en 'intent d'importar el
projecte cultural i 'aposta estetica del Noucentis-
me. Escrita en catala, es va publicar fins a l'inici
de la Guerra Civil, quan va desapareixer sota la
bota franquista.

La guerra i els anys negres de Franco
Lalcament franquista, la Guerra Civil i la victo-
ria del bandol nacionalcatolic van acabar d'una
tacada la modernitzacid del periodisme illenc,
les principals capgaleres del qual van donar
mostres, novament, d'una molt elastica capacitat
per adaptar-se als nous temps. “El juliol del 1936
-resumeix Company- s’editaven nou diaris a les
Balears: quatre a Mallorca (La Almudaina, La

Ultima Hora, Correo de Mallorca i El Dia), tres a
Menorca (EI Bien Puiblico, La Voz de Menorca i
El Iris) i dos a Eivissa (Diario de Ibiza i La Voz de
Ibiza)". Com que Mallorca i Eivissa caigueren de
seguida en mans dels militars, els diaris mallor-
quins i eivissencs tot d'una es convertiren en ins-
truments de propaganda bel-lica franquista, als
quals s’afegiren el mallorqui Falange i l'eivissenc
Viva Espanal!. Els diaris de Menorca, que es va
mantenir inicialment republicana, foren altaveus
per al bandol contrari.

Una de les moltes conseqiiencies negatives
de la guerra va ser la desaparicié de nombroses
publicacions de la premsa forana, i les que es
mantingueren —entre elles, les deganes Sdller
i El Felanitxer- patiren una severa amputacio
en termes de pluralitat i de llibertat d’'opinié. Es
significatiu que, a les Balears igual que en molts
altres territoris de 'estat, els periodistes fossin el
col-lectiu professional que més va patir la perse-

Pere Antoni Serra, 'empresari
de la comunicacié més
important i influent de la
historia de les illes Balears. A
la dreta Majorca Daily Bulletin:
diari en angles fundat per Pere
Antoni Serra el 1962 i encara
en circulacio.

68

EL TEMPS @ 17 maig 2016



cucié i les represalies dels franquistes,
juntament amb els mestres d’escola.

Durant els anys més durs del fran-
quisme —nacionalcatolicisme, castella-
nitzacié, censura...—, la principal cap-
calera illenca va ser el Baleares, sorgit,
ja acabada la guerra, de la fusié entre
El Dia i Falange. El Baleares. Diario del
Movimiento seria, gracies al suport del
regim, la capcalera més important del
periodisme illenc fins a principis dels
anys 70, quan perdria pistonada davant
dels seus competidors per la seva nega-
tiva a assumir la necessitat de canvis a
I'Estat espanyol. Un altre moviment des-
tacat d’aquells anys va ser la fusid entre
els historics La Almudaina i Correo de
Mallorca, del qual va sorgir, el 1953, el
Diario de Mallorca, actualment propie-
tat del grup Editorial Prensa Ibérica.

Els signes i els agents del canvi
Amb el boom turistic de principis dels
anys 60, tot va comencar a canviar en

la premsa de les Illes. Larribada cada
cop més multitudinaria d’estrangers i la
socialitzaci6 de les noves formes d’oci
van obrir nous camps per cérrer. Qui
millor els va aprofitar va ser 'empre-
sari Pere Antoni Serra Bauca, actual
president d’honor del Grup Serra, que
el 1959 va fundar el setmanari Fiesta
Deportiva (1959-1971) i, el 1962, el diari
en angles Majorca Daily Bulletin (encara
als quioscos).

Ja el 1974, Serra va expandir enca-
ra més el seu imperi mediatic amb la
compra de ' Ultima Hora, que encara
estava en mans de la familia Tous.
Inspirat per la premsa popular anglesa,
i amb tendencia a oferir unes portades
d’impacte —destaca la que, en plena
agonia del dictador, simplement deia
“Franco: 37 kilos”—, I Ultima Hora aviat
es va convertir en lider de vendes, i
va desbancar el Diario de Mallorca.
D’aquest, Company en destaca, tan-
mateix, la tasca que va fer per impulsar
idees i canvis democratitzadors en la
societat mallorquina de finals del fran-
quisme i de la Transicio.

MAJORCA

DAILY HS&

BULLETIN

GENERAL FRA

Headd wi the Span

inb

1‘_"" Endl'a'ﬁ‘(-l' ‘Asks for Immediate
Cease - Fire in the (:q_n_g_!:_

| 5ritain still Under o
Belt of Snow and lce |

Qui va fer un paper molt rellevant en
la democratitzaci6 i la recuperacio6 de
la llengua i la identitat illenques va ser
la revista Lluc, sobretot des del vessant
cultural, literari i artistic. Creada el 1921,
en format bilingiie, pels missioners
dels Sagrats Cors del Monestir de Lluc,
el 1968 va refundar-se i va passar a ser
integrament en catala. En les seves pagi-
nes, hi tragueren el cap per primer cop
molts escriptors i artistes plastics de la
generaci6 dels 70, alhora que s’hi recu-
peraren els representants més il-lustres
de les generacions més veteranes.
Lobjectiu era construir, malgrat el tall
del franquisme, un sentit de continuitat
historica en la cultura i la comunitat
intel-lectual del pais.

EL TEMPS @ 17 maig 2016

JosEp-RamMon BacH

Secreta dalia

Pocsia 3id

Premi Octwbre 2015

SECRETA DALIA

PREMIOCTUBRE 2015

NOVETATS 3i4

Edicions Tiés | C e [Valéncia

a Facebook i Twitter
n www.tresiquatre.com

lir-n




Nova

maqueta

Nous

opinants

Nou

format

\olﬁl ln sindrome II('
Venécia

Per fer-te
subscriptor entra a

escriu-nos a

o telefona al

Us atendrem de
9.00 a 14.00 hores

>

CULTURA © HISTORIA | COMUNICACIO

Des que va ser adquirit per Grup Serra, el diari Ultima Hora,
fundat el 1893, és el diari de més difusié de les Balears. A la
dreta, el Diari de Balears —més tard dBalears— va ser el primer
diari integrament en catala de la historia de les illes Balears,

va desapareixer el 2013.

yer tarde en la Faculiad Je Derecho: - -~
BRILLANTE CONFERENCIA DEL [l cApolon diceh
PROFESOR_RAMON TAMAMES

«ESPARA |

Y EL
MERCADO
COMUN»

CON LIBERTAD DE ACCION Y TODA
CLASE DE MEDIDAS DE PRECP«U—I
CION, PERON ABANDONO EL HOTEL
PARA INSTALARSE EN SU RESI-
I}ENCIA DE VICENTE lOPEZ

fol caso Irving-Hughes,
en Barcelona

El Iunes reunuducwn

conversaciones Viet-
nom Norte - EE. UU. I

Com va succeir arreu de I'Estat espa-
nyol, la mort del dictador i la reinstaura-
ci6 de la democracia —amb la legalitza-
ci6 dels partits politics i dels sindicats—
va suposar el naixement de nombroses
publicacions de caire ideologic i sindi-
cal, moltes de les quals tingueren una
difusié molt limitada i una vida efimera.
També entre les acaballes dels anys 70
i els principis dels 80 va produir-se de
nou un boom en la premsa local, que
més o menys s’ha consolidat al llarg dels
dltims trenta anys.

La premsa de la democracia

El fenomen de més pes que s'ha esde-
vingut en el periodisme illenc en les
dltimes decades té a veure —apunta
Company- amb les dinamiques globals,
i és que la premsa, com arreu del mon,
ha anat perdent cada cop més el mono-
poli de la informacid, primer en mans
de la radio, després de la televisi6 i ara
d’internet i les xarxes socials.

Més enlla d’aquest fet, la premsa
mallorquina dels tltims trenta anys i
escaig ha tingut dues capcaleres impor-
tants —totes dues en castella—: I’ Ultima
Hora, més popular, lider en vendes, amb
col-laboradors molt diversos —des de
molt progressistes fins a molt conserva-

Balears -
Antich novol tornar = 4&0

de Madrid amb menys de

2.700 =

mlllons deuros

==

dors—, i d'un regionalisme més o menys
explicit, i el Diario de Mallorca, més
castellanista que el seu rival i d’ideolo-
gia —centre-esquerra— més definida.
Aix{ mateix, la figura empresarial
mediatica més important ha continu-
at sent Pere Antoni Serra, propietari i
president del Grup Serra —Ultima Hora,
Majorca Daily Bulletin, productores de
televisid...— que 'any 1987 va comprar el
moribund Baleares. Incapag de reubicar-
se ideologicament en democracia, 'any
1996 Serra, juntament amb el seu fill Mi-
quel, va convertir el vell diari falangista
en el Diari de Balears, el primer diari en
catala de tota la historia de les Balears.
El projecte va durar fins 'any 2013, quan
les complicacions economiques en
feren desapareixer 'edici6 en paper; ara
n’hi ha una edici6 digital més reduida.
El seu lloc en la premsa en catala de les
illes Balears el va ocupar I’AraBalears,
que ha apostat per un model inedit:
entre setmana, ofereix una edicio digital,
mentre que els caps de setmana surt en
paper. Amb tot, '’ AraBalears topa amb
les mateixes dificultats que el seu ante-
cessor: un public lector no avesat a llegir
en la llengua propia del pafs, que, a més,
actualment disposa de més distraccions
mediatiques que mai. o

EL TEMPS @ 17 maig 2016



